
2025.10.20
Branschen ännu inte i nivå med fjolåret
September var den hittills omsättningsstarkaste månaden under 2025 för branschens företag, men ändå så nås inte fjolårets nivå riktigt.

Bättre fart på marknaden men fjolåret nås ändå inte
Tre kvartal av 2025 har nu blivit historia och fortfarande saknas några procentenheter upp till fjolårets utfall (-3,2 % värdemässigt). Detta motsvaras av en 4,2-procenting nedgång i volym (ej i grafen ovan).
Under 2025 är det tydligt att hållbarhet inte längre bara kan vara en konkurrensfördel – det är nu ett krav. Konsumenterna i Sverige är mycket miljömedvetna och prioriterar energieffektiva vitvaror. Det ökade konsumentintresset driver tillverkare att utveckla produkter med lägre energiförbrukning, återvinningsbara material och längre hållbarhet. Cirkulär ekonomi och möjligheten att reparera och uppgradera apparater har blivit viktiga faktorer vid köpbeslut.

Vitvarorna hänger med…
För de större vitvarorna (MDA) är den värdemässiga utvecklingen hittills i år närmast i paritet med fjolåret (-0,2 %). Volymmässigt är t.o.m. utvecklingen marginellt bättre än fjolåret (+0,2 % – ej i diagrammet ovan).
Nu väntar slutspurten inför den tillfälliga höjningen av ROT-bidraget till årsskiftet då villkoren för bidraget återgår till vad som var giltigt tidigare. Detta kommer att ge tillfälliga positiva impulser till marknadsutvecklingen under det fjärde kvartalet i år genom ett större antal köks- och tvättstugerenoveringar.
Hushållsapparaterna fortsätter tappa
Efter en riktig svag augusti repade sig marknaden något för de mindre hushållsapparaterna (SDA) under september, men ligger i allt väsentligt en bra bit efter fjolåret (-11,3 %) värdemässigt och får väl nu hoppas på en god införsäljning till höstens stora kampanjer med ”Black month/week/Thursday”.
