
2025.06.25
Fortsatt marknadsnedgång i maj
Marknaden för vitvaror och hushållsapparater visar ännu inga tecken på tillfrisknande. APPLiA-marknadens sell-in siffror för maj visar på ett fortsatt eftersläp mot föregående år.

Värdemässigt ligger nu det ackumulerade värdet för försäljningen under årets fem första månader 6,9 procent under fjolårets siffra. Det verkar som om en våt filt ligger över vår marknad och dess förhoppningar om en återhämtning.
Bättre läge för detaljhandeln förväntas
I Detaljhandels Konjunkturrapport från HUI spås dock en tendens till förbättring inom detaljhandeln framöver. Återhämtningen för svensk konjunktur tros nu ske successivt och HUI står fast vid att situationen ljusnar något under hösten. I rapporten kan vi läsa:
– Trots globala motgångar syns somliga ljusglimtar i den svenska ekonomin. Med en stärkt krona, reallöneökningar, stabiliserad inflation och räntesänkningar i sikte talar mycket för att konjunkturläget långsamt fortsätter att vända åt det bättre. I takt med att konsumtionsnivåerna sakta stiger väntas försäljningen i detaljhandeln öka. Sällanköpsvaruhandeln har påbörjat en försiktig vändning och HUI bedömer att den årliga tillväxten uppgår till 4,5 procent i löpande priser och 3,0 procent i fasta priser.

Månaden tung för både MDA och SDA
De ackumulerade talen ligger nu på minus 5,4 procent (MDA) och minus 11,1 procent (SDA). Antalet arbetsdagar var färre i maj 2025 än förra året – det har möjligtvis till viss del påverkat utfallet av branschens sell-in värden för maj månad detta år. Men självfallet är det osäkra omvärldsläget, som påverkar köp- och investeringslusta, den största faktorn som bromsar konsumtionsberedskapen bland svenskarna.
Positiv prognos?
För att hitta några positiva framtidstankar återvänder vi igen till HUI’s senaste konjunkturprognos publicerad i juni, där vi noterar följande uttalande:
– Trots det osäkra omvärldsläget visar detaljhandeln motståndskraft och glädjande nog så vänder försäljningen i sällanköpsvaruhandeln uppåt efter en utmanande period. I år förväntas samtliga delbranscher inom sällanköpsvaruhandeln uppvisa tillväxt. Apotekshandeln och handel med brett sortiment, där lågprisalternativ är väl representerade, fortsätter agera draglok för utvecklingen. Konsumenternas prismedvetenhet kvarstår, trots att köpkraften nu gradvis ökar, säger Emma Hernell, VD på HUI Research.
För APPLiA-branschen är inte bara en positiv utveckling inom detaljhandelns försäljning viktig. För att vända på den nedåtgående trenden så krävs också att bostadsproduktionen rullar igång och att energibesparande renoveringsåtgärder sätts i gång i större omfattning i Sverige.
