2025.04.30

Marknadsutveckling första kvartalet

Branschens sell-in siffror för det första kvartalet i år visar på ett visst tillfrisknande för de större vitvarorna, medan de mindre hushållsapparaterna fortsatt ligger ordentligt efter fjolårets motsvarande period.

Branschen som helhet når inte fjolåret

Med ett tapp på minus 3,6 procent för årets tre första månader så avslutades det första kvartalet för den samlade APPLiA-branschen. Ändå förbättrade månadssiffran i mars (-1,1%) på denna kvartalssiffra något, då både januari och februari uppvisade sämre jämförelsetal i år gentemot sina motsvarande månader i 2024 än vad uppvisades i mars.

Vitvarorna (MDA) plussar

De större branschvarorna (MDA) gör ett mindre plus (+1,1%) värdemässigt i månaden, vilket hjälpte till att nästan nå fjolårssiffran för det första kvartalet i år. Detta trots ett minskat bostadsbyggande i Sverige och ett tufft detaljhandelsklimat. Nu behövs bara ett lyft också för volymsiffran, som för alla MDA-segment samlat för närvarande ligger på minus 3,2 procent, innan vi utropar att ”botten är nådd, nu vänder det uppåt för vitvarorna”!

SDA fortfarande i minus

Hushållsapparaterna (SDA) har inte ännu hämtat sig efter den boom som uppträdde under pandemin och strax därefter. De svenska hushållen verkar ha fyllt på ordentligt med kaffemaskiner och andra varor under denna period. Det har drabbat försäljningen därefter ordentligt. Värdemässigt så landar kvartalet på minus 11,2 procent sämre än 2024.

Volymutvecklingen fortsatt negativ…

… men det finns positiva tecken bland några av produktsegmenten. Kyl- och frysprodukter, tvättmaskiner och torktumlare samt köksfläktar rullar på med positiva tal inom MDA, medan det är ”Kitchen appliances” med bl.a. köksmaskiner, mixers, våffeljärn samt vattenkokare som visar positiva volymsiffror inom SDA för det första kvartalet. Kaffemaskiner och dammsugare däremot backar med 5,6 respektive 15,2 procent.

Inför det andra kvartalet

Nu har vi äntrat det andra kvartalet och nu finns det en hel del omvärldsfaktorer, som kan hjälpa till att öka takten för branschens företag; en stärkt krona, lägre inflationstakt och dessutom ett utökat RUT-avdrag, som kan ge positiva impulser till ett ökat antal köks- och tvättstugerenoveringar.

Däremot har vi hittills bara rapporter från statistikinstituten om en fortsatt svag försäljningsutveckling i sällanköps- och hemutrustningshandeln, som kan behöva få mer fart innan vi kan se en markant uppgång igen.

APPLiA Sverige

Kent Oderud

Ordförande