
2025.02.10
Marknadsutvecklingen för helåret 2024 – de tydligaste trenderna för vitvaror och hushållsapparater
Det sista kvartalet 2024 indikerar att en vändning är på gång inom vitvarumarknaden. Eller åtminstone en efterlängtad stabilisering av marknadsutvecklingen. Det visar nu APPLiA’s genomgång av 2024-års branschstatistik som också pekar på några tydliga trender på denna marknad.

Överraskar branschsiffrorna för helåret 2024?
De allra flesta hem- och byggtunga branscherna gick generellt mycket bra under pandemin och många hushåll var välinvesterade när inflationen slog till. Det här gäller i väldigt stor omfattning också för vitvaror och hushållsapparater. Att sedan försäljningen utvecklats svagt beror ju på att det ekonomiska utrymmet för konsumtion försämrats. I ett sådant läge är det kanske lättare att hålla i pengarna och prioritera andra saker än att köpa en ny tvättmaskin eller renovera köket.
Det är just kapitalintensiva sällanköpsvaror som drabbats mest när handeln har pressats av kostnadsökningar, höjda räntor och hyror och ökade taxekostnader. Det kraftigt ökade skatteuttaget för elektronikskatten från 1 juli 2023 har också lett till höjda konsumentpriser av varorna för all handel med vitvaror och hemelektronik.
Dessutom har nyproduktionen av bostäder fallit kraftigt under de senaste åren, vilket påverkar försäljningstalen för branschen.
Så med den omvärldsförändringen är överraskningen inte så stor att branschen avslutar 2024 med ett samlat värdemässigt resultat som ligger 8,8 procent under 2023.
Intressant blir utvecklingen när vi delar upp totalmarknadssiffran och jämför de större vitvarorna (MDA) med hushållsapparaterna (SDA):

Volymer minskar och ökar!
MDA backar värdemässigt under helåret med 6,2 procent jämfört med 2023 och klarar sig då något bättre än sina syskonprodukter inom SDA, som uppvisar ett tapp värdemässigt på 14,9 procent gentemot fjolåret. Jämför vi i stället volymutvecklingen så kan vi konstatera att MDA har en procentuell tillbakagång med 8,3%. Motsvarande volymutveckling för SDA landar på plus 4,6 procent. Summasummarum har SDA minskat sina snittpriser kraftigt under året. Tvärtom gäller för vitvarorna.
Fjärde kvartalet 2024 visar på förbättring
Branschtalen under avslutet av året under 4:e kvartalet ger hopp om förbättring. För MDA har årets tre sista månader t.o.m. kunnat visa upp en positiv trend med tre plusmånader i rad.

För SDA minskar avståndet till 2023 under det fjärde kvartalet 2024 märkbart och minus-talen blir något mer lättsmälta.

Några av 2024-års trender bland produktkategorierna:
Spisar – induktion fortsätter växa
För produktsegmentet ”cookers” backar volymen med 11,5 procent under 2024 jämfört med 2023. Detta är en spegling av den bromsande nybyggnadstakten i Sverige då tillbakagången drabbar inbyggnadsprodukterna (ugnar, hällar) extra hårt.
Den mest framträdande trenden inom detta produktsegment är den ökande andelen induktionsteknik bland de fristående keramikspisarna vs. de med traditionella thermo-zoner:

För inbyggnadshällarna som också ingår i produktsegmentet ”cookers” så är denna dominans av induktionstekniken sedan flera år uppe i andelar över 85 procent av samtliga sålda keramikhällar i Sverige.
Tvättmaskiner och torktumlare – energieffektivitet
Segmentet ”wash & dry” har haft en positiv volymutveckling under det gångna året (+1,1%). Volymökningarna kommer mestadels ifrån toppmatade tvättmaskiner, större tvättmaskiner över 8 kg med centrifugeringsvarvtal 1200-1400 varv samt från torktumlare med värmeväxlare.
De trender som visat sig 2024 är den fortsatt stora andelen tvättmaskiner med kapacitet på 8 kg torr tvätt och däröver. För torktumlare så är tillväxten för tumlare med energieffektiva värmeväxlare fortsatt stark och andelen ökande till 78 procent 2024.

Köksmaskiner / köksassistenter / matberedare
Hela segmentet ”Kitchen appliances” ökar med 5 procent under rapportåret. Främst är det kategorierna ”mixers & juicers” som också inkluderar blenders, stavmixrar, elvispar och brödrostar samt varmluftsfritöser men givetvis också köksmaskiner, köksassistenter och matberedare, som bär upp volymtillväxten inom detta segment.
Just bland matberedare/köksmaskiner hittar vi en ihållande trend där andelarna ökar för de riktigt stora köksmaskinerna respektive de mindre matberedarna:

Dammsugare – pås- och skaftdammsugare vinner andelar
Dammsugare är en produktkategori som med ett ”nästan nollresultat” (-0,3%) håller volymerna mot 2023. Här finns också två tydliga huvudtrender under 2024:
Dels vinner de handhållna skaftdammsugarna (s.k. ”stick”) mark i svenska hem. Ofta används de som ett komplement till den traditionella dammsugaren, men i många hushåll som den enda dammsugaren (med den höga sugkapacitet som de nya varianterna har). Den andra tydliga trenden inom denna produktkategori är den totala dominansen som golvdammsugarna med påse fortsatt utgör. Dessa påslösa varianter har det tufft på den svenska marknaden.

Hur sammanfatta hushållsmaskinåret 2024?
Som en kort sammanfattning av vitvaruåret 2024 är det nog enklast att plocka fram dessa ord ur ordlistan:
- Ett mellanår med tendens till vändning
- En ökad nyproduktionen av bostäder skulle påverka positivt
- Ett tungt konsumtionsläge för sällanköpsvaror
- Fördyring för konsumenten p.g.a. en kraftigt ökad elektronikskatt
- Synbara trender mot energieffektiva tekniker såsom induktion och värmepumpstumlare
APPSTAT som sammanställer och levererar all marknadsdata från APPLiA’s medlemsföretag tackar alla uppgiftslämnare runt om i medlemsföretagen för 2024 och ser ram emot ett fortsatt gott samarbete under året som kommer.
