2021.01.12

Svenska konsumenter väljer energieffektiva vitvaror

– Den tydliga trenden inom vitvaruförsäljningen är att konsumenter numer allt oftare väljer mer högpresterande produkter, som också är energieffektivare Statistiken visar tydligt att försäljning av vitvaror med bästa energiklass fortsätter under 2020 och att köparna av vitvaror lägger stor vikt vid energimärkningen och att den betyder mycket för val av produkt vid köp, säger Kent Oderud, ordförande i APPLiA – Home Appliances Sweden.

Graf som visar försäljning av stora vitvaror 2018-2020

Kyl- och frys produkter viktigast för sänkt energiförbrukningen i hemmet

Kyl- och frysprodukterna är de produkter som har störst besparingspotential inom vitvaruområdet då dessa produkter används dygnets alla timmar hela året, men branschen ser en stark förflyttning även inom produktområdena diskmaskiner och tvättmaskiner där ökningen av antal sålda energieffektiva produkter ökar mellan 2-5 procentenheter och nära nog alla sålda produkter har energibetyg som är lika med eller bättre än A+.

– Den starka utvecklingen av energieffektiva produkter procentuellt visar att den europeiska energimärkningen har visat sig vara en lyckad kombination av producenternas insatser till utveckling av strömsnålare vitvaror och konsumenternas intresse att spara energi, säger Kent Oderud, ordförande i APPLiA – Home Appliances Sweden.

Hela rapporten finns tillgänglig här.

Ny Energimärkning den 1 mars 2021

Tillverkarna har hitintills drivit utvecklingen mot mer energieffektiva produkter betydligt snabbare än den europeiska energimärkningen under de senaste 20 åren. Nu etableras en ny skala för energimärkningen där man återgår till en ren bokstavsskala A till G utan möjlighet till plustecken.

Förändringen den 1 mars 2021 kommer bl.a. medföra att dagens A+++ energibetyg kan bli ett C vilket innebär en ytterligare möjlighet för än mer energieffektiva produkter vilket är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Läs pressmeddelandet här