Nyheter

2019.01.29

Electrolux bland de främsta inom hållbarhet och klimat

Electrolux meddelar att man 22 januari utnämnts som ett av världens främsta företag inom hållbarhet och klimatarbete i två prestigefyllda globala rankningar. Electrolux kvalar in både på den globala topp 100-listan av världens främsta företag inom hållbarhet och tilldelas även för tredje året i rad en plats på CDP:s A-lista för sitt arbete mot klimatförändringar. Läs […]

Läs mer om Electrolux bland de främsta inom hållbarhet och klimat
2019.01.29

ELON stärker på nätet – ökar med 44 procent

ELON meddelar att man stärker sin försäljning på nätet och ökar den med 44 procent under 2018, jämfört med föregående år, och förklarar att ökningen är ett resultat av en tydlig satsning från företaget, med ny expertis, optimerad sajt och smartare kampanjer. Läs hela artikeln på APPLiAnytt

Läs mer om ELON stärker på nätet – ökar med 44 procent
2016.01.27

Bevisbörda under garantitid

En kund reklamerade ett internetköp efter nio månader, eftersom kunden upptäckt att bara tre av fyra plattor angav full effekt på spisen och begärde hävning alternativt utbyte av spisen. Näringsidkaren hade, utan att undersöka spisen, till kunden hävdat att eftersom kunden inte påvisat att spisen var inkopplad av licensierad elektriker så förelåg inte ursprungligt fel. […]

Läs mer om Bevisbörda under garantitid
2015.11.06

Ansvar för resultat vid eget arbete eller installation

En konsument hade köpt en originalreservdel (tvättmaskinspump). När konsumenten fick reservdelen insåg han att det skulle bli svårt att reparera. Han tog då kontakt med en installatör som skulle hjälpa honom att installera reservdelen. När installationen misslyckats reklamerade konsumenten reservdelen då han ansåg att installationsanvisningarna inte var tillräckligt tydliga då inte ens installatören klarat av att utföra installationen. […]

Läs mer om Ansvar för resultat vid eget arbete eller installation
2015.09.23

Transport vid reklamation

En konsument reklamerade fel i produkt. Produkten har konsumenten själv transporterat och installerat i sitt hus på en skärgårdsö. Konsumenten har krävt kostnadsfritt avhjälpande. Företaget har erbjudit sig att undersöka produkten på plats men krävt ersättning för den tid och transportkostnader som det innebär att ta sig ut till konsumenten dit det inte finns reguljär […]

Läs mer om Transport vid reklamation
2015.02.09

Rätt till ny reklamationsfrist

En konsument köper en produkt i butik. Produkten har sedan varit inne på service vid fyra tillfällen under fem år. Konsumenten vill därför häva köpet, då denne inte längre anser sig ha förtroende för produkten. Företaget har konstaterat att denna produkt haft fyra olika typer av fel. Det första felet avhjälptes under garantitid. Fel två […]

Läs mer om Rätt till ny reklamationsfrist
2014.12.05

Rätt till bruksanvisning på svenska

En konsument köpte en produkt i butik. Inte någonstans framgick det att produkten såldes utan en svensk bruksanvisning, vilket konsumenten upptäcker när han packar upp produkten. Konsumenten vill häva köpet, då denne inte anser sig kunna förstå produktens alla fördelar och har svårt att ta till sig informationen på annat språk Företaget har konstaterat att […]

Läs mer om Rätt till bruksanvisning på svenska
2014.10.28

Rätt att undersöka fel

En konsument har reklamerat sin produkt vid två tidigare tillfällen, då den har reparerats för olika fel. Nu har produkten återigen gått sönder och kunden vill därför ha en ny produkt, alternativt häva köpet, åtta månader efter att varan är inköpt. Konsumenten vill inte att produkten repareras ytterligare en gång då kunden anser att han […]

Läs mer om Rätt att undersöka fel
2014.09.02

Företagets rätt att sälja eller kasta produkt som inte hämtats ut av kund

Det händer ofta att personer lämnar in en produkt för reparation och efter att ha fått ett kostnadsförslag inte hör av sig. Om produkten inte hämtas ut blir den ofta stående på verkstaden under en längre tid. Ibland skickar företaget ett SMS eller ett brev till kunden för att få information om man skall laga apparaten. I många […]

Läs mer om Företagets rätt att sälja eller kasta produkt som inte hämtats ut av kund
2014.04.02

Kundens ansvar att ta del av produktinformation

En konsument köpte en inbyggnadsfrys och i produktspecifikationen angavs mått för frysen. Kunden har utgått från angivit mått när de planerat utbytet av frys i befintligt kök. Vid leverans konstaterar kunden att kylaggregatet är placerat under frysen, vilket i sig leder till att frysens mått i praktiken höjs med 10 centimeter. Kunden måste anlita en […]

Läs mer om Kundens ansvar att ta del av produktinformation
2014.03.04

Bevisbördan efter garantitidens utgång

I maj köpte konsumenten en kombinerad kyl/frys med 1 års garanti. I januari, 18 månader senare, upptäcker konsumenten en stor isfläck i kylskåpet, och i anslutning till isfläcken finns ett litet hål. Reparatören som kontrollerar skåpet upptäcker att det läcker gas från hålet. Konsumenten hävdar ursprungligt fel och kräver utbyte. Företaget hävdar att om det […]

Läs mer om Bevisbördan efter garantitidens utgång
2014.01.24

Konsument förlorar ärende om sprucken häll

En konsument hävdar garanti på en häll som har spruckit efter 8 månader och kräver reparation eller utbyte. Företaget har angivit att hällen var felfri vid leverans och har fungerat felfritt under 8 månader. Det finns ingen dokumentation att hällar skulle spricka av egen spänning. ARN avslår kundens begäran och konstaterar att det utifrån inlämnade […]

Läs mer om Konsument förlorar ärende om sprucken häll