Nyheter

Skördetiden är här!
Frostnätterna är i antågande och det är hög tid att ta vara på årets skörd. Fyll skafferi, kyl och frys med färska råvaror och njut av dem långt in på vintern. Eller varför inte redan nu förädla din skörd eller inköp? APPLiANytt har tittat närmare på några av marknadens bästa tillbehör i höstköket. Skördefesten var […]

Leverantörernas intryck från IFA 2022
Efter tre års uppehåll på grund av pandemin anordnades IFA 2022 i Berlin 2-6 september, och Messe Berlin meddelar att mässan besöktes av drygt 161 000 personer, varav 2 500 från media. 2019 var antalet besökare 238 700 personer, varav 5 360 från media. APPLiAnytt har pratat med några av våra medlemmar och leverantörer på […]

IFA – Åt vilket håll är mässan på väg?
Mellan den 2–6 september genomfördes Europas största elektronikmässa IFA på Messe Berlin. APPLiAs branschansvariga Matts Spångberg var på plats och delar med sig av sina tankar och funderingar. Efter årets besök på IFA har jag fler funderingar än normalt. Det har visserligen precis varit pandemi och mässan är en av de första i vår […]

Världsunik kaffenyhet från SEVERIN
Under förra veckans Formex-mässa lanserade Severin en ny helautomatisk filterbryggare på marknaden. Maskinen är världsunik i sitt slag genom att kombinera bekvämligheten från automatiska kaffemaskiner med smaken från nymalet filterkaffe.

Återbruk – en skandinavisk jämförelse
Arbetet med återbruk i Norden pågår och de olika länderna har lite olika strategier och har kommit olika långt beroende på regeringars och APPLiAs arbete. Det beror i huvudsak på möjligheterna med logistik kring insamlingsstrukturer, subventioner från myndigheter och kommuner.

IFA förstärker mässan med IFA Virtual
Den 10 augusti meddelade IFA att de lanserat en ny virtuell plattform kallad IFA Virtual, som ska förbättra och förstärka upplevelsen av mässan IFA 2022 i Berlin 2-6 september. Alla IFA-keynotes kommer sändas live på IFA Virtual och andra evenemang kommer vara tillgängliga som videoklipp dagen efter de anordnats. I slutet av juni berättade IFA […]

Marknadsföring: Dometics ambassadörer tar produkterna till ny nivå
Dometic har tagit fasta på att vi är många som återupptäckt naturen under pandemin och som kanske drömmer om ett enklare liv. Med hjälp av ambassadörer kan kunderna inspireras av hur deras produkter underlättar vardagen för dem som valt ett liv med mindre stress och mer tid till naturupplevelser. Sedan i juli kan den som besöker Kungsgatan i Stockholm även ta del av hela sortimentet i deras store-in-store hos Haglöfs.

En trio produktnyheter
Under sommaren har det presenterats en del produktnyheter, som till exempel en ny skaftdammsugare från Bosch, en fristående spis med induktionshäll och inbyggd fläkt från Bertazzoni och Pop top-lock till Kenwoods köksmaskiner.

Ytterligare ett rekordår för Elgiganten
Elgiganten meddelade i juli att verksamhetsåret 2021/2022 blev ännu ett nytt rekordår, och summeras med en resultatförbättring i samtliga kanaler.

Electrolux lanserar program för att främja cirkulär ekonomi
Electrolux har åtagit sig att bidra till den cirkulära ekonomin genom att integrera ett cirkulärt tillvägagångssätt när det gäller företagets vitvaror. Som branschetta lanserar Electrolux ett Appliance-as-a-Service-program för hyresvärdar och har tecknat kontrakt med en av Sveriges största hyresvärdar, SKB – Stockholms Kooperativa Bostadsförening, som första kund. Hyresbolagen slänger vitvaror i onödan. En vitvara […]

Det tvättas ordentligt i Sverige efter semestern!
Hösten påstås vara en stark försäljningsmånad för tvätt – och torkmaskiner, men stämmer det? APPLiAnytt har kikat på utvecklingen under de senaste sju åren när det gäller försäljningen med avseende på hur den fördelas över årets månader. Vilken sommar vi har haft! Många av oss har njutit ordentligt av det vackra vädret och lättade […]

Sommarens e-handel
Enligt Ehandeln.se är det de klassiska varumärkena som semestersvensken eftersöker och handlar på nätet. Med hjälp av data från Pricerunner har de sammanställt vilka varukategorier som är mest populära och vilka produkter som sålts bäst via nätkanalerna sedan den 1 juni i år.